Gister verscheen een artikel in De Groene Amsterdammer over Ali Smiths Winter. Recensent Lodewijk Verduin prijst de roman, die onlangs werd genomineerd voor de Europese literatuurprijs 2019, om de bijzondere structuur en stijl die Smith hanteert. ‘Het resultaat is een felle, maar door de hoge dosis ironische Britse humor ook bijzonder geestige discussie.’

Winter is een uiterst moderne en politieke roman. ‘Winter culmineert in de ontdekking van verwantschap en de overstijging van schijnbaar tegengestelde posities.’ Echter, Smiths seizoenscyclus (waar Winter het tweede deel van vormt) laat soms het hedendaagse ver achter zich, om te tonen wat ons ondanks alle politieke spanningen aan elkaar verbindt. ‘Het trage, gedurige ritme van de seizoenen blijkt vooralsnog de belangrijkste constante in deze Brexit-romans te zijn. Kijk naar buiten, lijkt Smith te willen zeggen, ondanks alle tweestrijd, ondanks politieke onrust en verdriet, gaat het leven door. Zelfs in haar meest politieke romans verliest zij de schoonheid van de wereld nooit helemaal uit het oog.’

U kunt het hele artikel hier teruglezen.


Over Winter:

Winter is het tweede boek uit Ali Smiths schitterende seizoencyclus, na de Man Booker Prize-favoriet Herfst. Wat de plot en de meeste personages betreft is het geen vervolg, maar de romans hebben wel vergelijkbare thema’s, en ook in Winter keert de liefde voor kunst terug.

Vier mensen – twee oude zussen, een zoon van een van hen en een buitenstaander – vieren samen kerst in een kast van een huis in Cornwall, ook al zijn ze eigenlijk vreemden voor elkaar. Wordt het vrede op aarde voor hen?

De winter maakt dingen scherper zichtbaar. Ali Smiths Winter werpt een warme, wijze, vrolijke en compromisloze blik over ons post truth-tijdperk in een tijdloos verhaal over herinneringen, kunst en liefde.

Ali Smith werd in 1962 geboren in Inverness, Schotland. Vier van haar romans, waaronder Herfst, werden genomineerd voor de Man Booker Prize. Ze woont in Cambridge.

‘Er zijn weinig schrijvers op het wereldtoneel die zulke onconventionele en verleidelijke fictie produceren. Ali Smith wil een rilling over je rug laten lopen en slaagt daarin met verve. Haar schrijfstijl is een reeks dennenappels, afgevuurd op roze wangetjes.’

The New York Times

‘Een ontroerende mix van fantasie en allegorie. Actueel, zachtaardig, heerlijk om je in te verliezen.’

James Wood, The New Yorker

‘Als Ali Smiths vierdelige serie in de toekomst niet tot de meeste originele, troostrijke en inspirerende van alle artistieke antwoorden op “deze dwaze en venijnige chaos” van het heden wordt gerekend, dan hebben we ons in een nog somberdere midwinter gestort dan vaak wordt gevreesd.’

The financial Times

‘Smiths proza – met haar typische ondeugende humor en woordspelingen, een welkome herinnering aan het elementairste genot van lezen – laat ons anders naar dingen kijken. Winter bevestigt de kracht van verhalen. Doordrongen van broodnodige humor, vreugde en hoop.’

The Independent

Ook interessant



Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Erik de Lange genomineerd voor de longlist Libris Geschiedenis Prijs 2025

Met trots delen wij dat afgelopen zaterdag is bekendgemaakt dat Erik de Lange, auteur bij Uitgeverij Prometheus, met zijn boek De laatste dagen van Barbarije is genomineerd voor de longlist…

Lees verder >
‘Held in eigen verhaal’ van Iris Enthoven verschenen

‘Held in eigen verhaal’ van Iris Enthoven verschenen

Gisteren werd Held in eigen verhaal van Iris Enthoven feestelijk gelanceerd in de tuin van Prometheus, een bijzonder moment waarop vrienden, familie én helden uit het boek bijeenkwamen om te proosten. Afgelopen…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

De Groene Amsterdammer en NRC schrijven over ‘De laatste dagen van Barbarije’ van Erik de Lange

Dit weekend verschenen er maar liefst twee recensies over De laatste dagen van Barbarije van Erik de Lange: Esha Guy Hadjadj schreef erover in De Groene Amsterdammer en Bart Funnekotter…

Lees verder >
‘Zwarte september’ van Sandro Veronesi en ‘ReinAard’ van Tom Lanoye in de top drie van HUMO

‘Zwarte september’ van Sandro Veronesi en ‘ReinAard’ van Tom Lanoye in de top drie van HUMO

Op de website van HUMO werden afgelopen weekend de tien beste boeken van 2025 tot nu toe bekendgemaakt. In de top drie pronkten twee, bij Uitgeverij Prometheus uitgegeven, boeken: Zwarte…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Minidocumentaire over ‘Engelland’ van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant

Woensdag 18 juni werd er een minidocumentaire over de nieuwe roman Engelland van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant. In een klein kwartier neemt Anton Dautzenberg de kijker mee naar…

Lees verder >
‘Schilfers’ van Lenny Peeters besproken in De Standaard der Letteren

‘Schilfers’ van Lenny Peeters besproken in De Standaard der Letteren

In april verscheen Schilfers van Lenny Peeters bij Uitgeverij Prometheus. Niet veel later verscheen er in De Standaard der Letteren een recensie geschreven door Bert van Raemdonck, die het boek…

Lees verder >
Recensie van ‘Een nieuw geluid’ van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant

Recensie van ‘Een nieuw geluid’ van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant

De dichter Sasja Janssen schreef afgelopen zaterdag een recensie over Een nieuw geluid van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant. Ze verbleef ‘met plezier in het…

Lees verder >
Olivier van Beemen wint Brusseprijs 2025 met ‘Ondernemers in het wild’

Olivier van Beemen wint Brusseprijs 2025 met ‘Ondernemers in het wild’

Afgelopen zaterdag heeft onderzoeksjournalist Olivier van Beemen de Brusseprijs gewonnen met zijn boek Ondernemers in het wild. Deze prijs wordt sinds 2006 jaarlijks uitgereikt voor het beste journalistieke boek van…

Lees verder >