17,50

In oktober 2007 betaalden Belgen, Schotten en Spanjaarden 71 miljard euro om ABN Amro uit elkaar te kunnen scheuren. Een overmaat aan ambitie, arrogantie en besluiteloosheid had van De bank een ideaal slachtoffer gemaakt.
In De prooi reconstrueert Jeroen Smit op aangrijpende wijze hoe topbestuurders van ABN Amro jarenlang vooral gevangenzaten in interne twisten. Ze luisterden zo slecht naar de klanten, werknemers en aandeelhouders dat deze icoon, ondanks alle schitterende potentie, de regie over zijn toekomst volledig kwijtraakte.
Dat een stukje van de bank door het falen van het Belgische Fortis een jaar later tijdelijk in handen van de Nederlandse overheid kwam, was een kleine pleister op deze grote nationale wonde. Nederland is zijn belangrijkste bank kwijt.

De prooi is nu verfilmd als tv-serie, geregisseerd door Theu Boermans, met onder anderen Pierre Bokma als Rijkman Groenink, Reinout Bussemaker en Anniek Pheife.

De prooi leest als een whodunit. (…) Unputdownable.’ NRC Handelsblad

De prooi geeft een unieke inkijk in het verval van een icoon van de Nederlandse economie door een combinatie van onkunde, knallende ego’s, onvoorstelbare blunders en ongrijpbare marktinvloeden.’ Intermediair

‘Dit is een onthullend boek, waarin pijnlijk zichtbaar wordt hoe de bank ten onder ging aan ruzies en hoogmoed.’ Vrij Nederland

‘Smit reconstrueert gedetailleerd hoe de grote ego’s van de bankiers de bank de vernieling in helpen.’ HP/De Tijd

Jeroen Smit (1963) werkte als redacteur bij Het Financieele Dagblad, was chef economie bij Algemeen Dagblad en hoofdredacteur van FEM Business. Op televisie presenteerde hij NOVA en Leiders gezocht. Inmiddels is hij hoogleraar journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen. Voor de manier waarop hij met De prooi de oorzaken van de economische crisis voor een breed publiek toegankelijk wist te maken, ontving Smit de Machiavelliprijs 2009.


Jeroen Smit (1963) doet al meer dan dertig jaar onderzoek naar leiderschap in het bedrijfsleven. Van zijn boeken over Ahold (Het drama Ahold), abn Amro (De prooi) en Unilever (Het Grote Gevecht) zijn meer dan…
>

Details


Auteur(s) : Jeroen Smit
ISBN : 9789044633832
Taal : Nederlands
Uitvoering : Paperback
Aantal pagina's : 448
Editie : 26e druk
Verschijningsdatum : januari 2017

Blijf op de hoogte


Geef je op voor onze nieuwsbrief en volg onze social media kanalen om op de hoogte te blijven