Gisteren verscheen er een artikel in Het Parool over het recent verschenen boek van Bert Koopman, Competentiestrijd in de muziektempel. Het boek gaat over de geschiedenis van het Concertgebouworkest en haar relatie met het Concertgebouw. Uiteenlopende belangen van dirigent, orkest, bestuur en directie strijden voortdurend om voorrang. Competentiestrijd in de muziektempel legt het vergrootglas op deze dilemma’s, inventariseert zakelijke bijdragen aan artistieke successen en beschrijft hoe opeenvolgende chef-dirigenten –Mengelberg, Van Beinum, Haitink, Chailly en Jansons – hun stempel drukten op de bedrijfsvoering. Koopman schrijft over een strijd van meer dan een eeuw tussen artistieke ambities en zakelijke krachten.

Volgens Voermans schrijft Koopman uitvoerig over het eeuwige gedonder tussen de verschillende zakenbazen en muziekbazen en laat duidelijk zien waarom de uiteindelijke scheiding van het Concertgebouw en het Concertgebouworkest onvermijdelijk was. De daarvoor nauwe band tussen de twee en de duur daarvan, is iets ‘wat zelfs voor de ingewijde lezer verbazing wekt,’ aldus Voermans.

Klik hier om het volledige artikel te lezen.


Het Koninklijk Concertgebouworkest behoort tot ’s werelds beste orkesten en wordt geprezen om zijn stilistische flexibiliteit. Geen artistieke successen zonder zakelijke bijdragen. Deze thematiek staat centraal in Competentiestrijd in de Muziektempel.
Een symfonieorkest is een complexe organisatie: achter de schermen doen zich regelmatig conflicten voor. Uiteenlopende belangen van dirigent, orkest, bestuur en directie strijden voortdurend om voorrang. Dit boek legt het vergrootglas op deze dilemma’s, inventariseert zakelijke bijdragen aan artistieke successen en beschrijft hoe opeenvolgende chef-dirigenten – Mengelberg, Van Beinum, Haitink, Chailly en Jansons – hun stempel drukten op de bedrijfsvoering.
De auteur analyseert het verleden en blikt vooruit. Ook komt de verhouding tussen het Concertgebouworkest en Het Concertgebouw aan bod. Deze twee instellingen vormden tot 1952 één organisatie. De focus ligt hier op de verschillende rollen: als oprichter, naamgever, klankkast en werkgever van het orkest en, na 1952, als uitdager op zakelijk en artistiek vlak.
Competentiestrijd in de Muziektempel is het indringende, met verve geschreven verslag van een strijd van meer dan een eeuw tussen artistieke ambities en zakelijke krachten.

Bert Koopman is historicus met een journalistieke achtergrond. Hij was 25 jaar werkzaam bij Het Financieele Dagblad, onder meer als redacteur Bedrijfstakken en chef Kunst.

Ook interessant



Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Pre-order ‘Ik ben vrij’ van Lale Gül via Boekhandel Donner en ontvang een gesigneerd exemplaar

Op dinsdag 14 mei a.s. verschijnt het langverwachte nieuwe boek van Lale Gül, die met haar debuutroman Ik ga leven een bestseller schreef en onder andere de NS Publieksprijs 2021…

Lees verder >
‘In alles een man’ van Tom Wolfe vanaf 2 mei te zien op Netflix 

‘In alles een man’ van Tom Wolfe vanaf 2 mei te zien op Netflix 

Volgende week verschijnt de gloednieuwe Netflix-productie A Man in Full, gebaseerd op het gelijknamige boek van Tom Wolfe, in het Nederlands vertaald als In alles een man. Scenarioschrijver David E. Kelly vormde het…

Lees verder >
‘Alter Ego’ van Esther Verhoef en ‘Rendez-vous in Praag’ van Duco Hellema op longlist Gouden Strop

‘Alter Ego’ van Esther Verhoef en ‘Rendez-vous in Praag’ van Duco Hellema op longlist Gouden Strop

De NBD Biblion Gouden Strop wordt dit jaar wederom uitgereikt aan de auteur van het beste Nederlandstalige spannende boek. Vandaag maakte de organisatie bekend dat zowel Alter Ego van Esther…

Lees verder >
‘Lied van de profeet’ van Booker Prize-winnaar Paul Lynch uitgebreid besproken in de media

‘Lied van de profeet’ van Booker Prize-winnaar Paul Lynch uitgebreid besproken in de media

Lied van de profeet, oorspronkelijk verschenen in het Engels als Prophet Song en bekroond met de Booker Prize van 2023, is de afgelopen weken uitgebreid besproken in de Nederlandse meida..…

Lees verder >
•••• in NRC voor ‘Elke provincie een eigen Gouden Eeuw’

•••• in NRC voor ‘Elke provincie een eigen Gouden Eeuw’

NRC recenseerde Elke provincie een eigen Gouden Eeuw, waarin de bloeiperiode van elke Nederlandse provincie aan bod komt, van Friesland in de zevende en achtste eeuw tot Groningen in de…

Lees verder >
‘Kromme ploeg’ van Itamar Vieira Junior op shortlist International Booker Prize 2024

‘Kromme ploeg’ van Itamar Vieira Junior op shortlist International Booker Prize 2024

De shortlist van de International Booker Prize 2024 is op 9 april bekendgemaakt: zes boeken zijn genomineerd voor de prestigieuze prijs die elk jaar wordt uitgereikt aan het beste boek…

Lees verder >
‘In wat voor land leef ik eigenlijk?’ van Karin Amatmoekrim genomineerd voor E. du Perronprijs 2022-2023

‘In wat voor land leef ik eigenlijk?’ van Karin Amatmoekrim genomineerd voor E. du Perronprijs 2022-2023

Wij feliciteren Karin Amatmoekrim van harte met de nominatie voor de E. du Perronprijs! Donderdag jl. werd bekendgemaakt welke boeken dit jaar genomineerd zijn voor de E. du Perronprijs. In…

Lees verder >
Moormann en Van Rookhuijzen ontvangen Homerusprijs voor ‘De Akropolis van Athene’

Moormann en Van Rookhuijzen ontvangen Homerusprijs voor ‘De Akropolis van Athene’

Afgelopen weekend werd de Homerusprijs 2024 uitgereikt aan De Akropolis van Athene. Het Nederlands Klassiek Verbond beloonde het door Eric Moormann en Janric van Rookhuijzen geschreven boek met de prijs,…

Lees verder >