Schoonheidsdrift van Arie Storm is gerecenseerd in De Groene Amsterdammer. Recensent Christiaan Weijts is zeer te spreken over de schrijfstijl van Storm:

‘Er is, welbeschouwd, geen touw aan vast te knopen, en het fascinerende is dat dit weinig uitmaakt voor het leesplezier. We zijn verdwaald maar niet verloren, omdat Storm zich manifesteert als een echte verteller, bij wie het vooral gaat om de manier waarop hij iets vertelt.’

Ook de komische aspecten van het verhaal dat zich zowel in Londen als op Terschelling afspeelt springen eruit, aldus Weijts. Volgens hem ‘verstaat Storm hier de kunst om alles de quasi-improviserende charme mee te geven van een terzijde’. De improviserende stijl van Storm doet denken aan een techniek van cabaretiers of aan Gerard Reve:

‘Storm is op z’n sterkst als hij op die manier zijn eigen soevereine ruimte opeist, niet meer zo bezig is met over zijn schouder kijken naar wie er allemaal kitsch schrijft, ijdeltuitig is of commercieel, als hij, kortom, niet reageert, maar zijn eigen grillen volgt. Zelfverzekerd, laconiek.’

Storm’s schrijfstijl ‘geeft een sensatie van vrijheid, zonder het gevoel in vormeloosheid te verzanden’. Weijts vat het in twee woorden samen: ‘het werkt’.

 

U leest dit artikel hier terug.


Over Schoonheidsdrift

De verteller van Schoonheidsdrift houdt zich al zijn leven lang hartstochtelijk bezig met literatuur. De herinnering aan een dierbare overleden vriendin zorgt ervoor dat zijn boeken en woorden hem niet langer troost geven, maar voor zijn ogen dwarrelen. Om aan zijn sombere gedachten te ontkomen, reist hij naar Londen, om precies te zijn naar Hampstead, de woonplaats van de door hem bewonderde negentiende-eeuwse dichter John Keats.

Maar zijn hotel kraakt en piept, en de gasten zijn op zijn zachtst gezegd merkwaardig. De verteller probeert te werken aan zijn komische roman die zich afspeelt op Terschelling, maar het schrijven is niet bevorderlijk voor zijn welzijn. Hoe kan het dat de gasten van het hotel over Keats praten alsof hij nog in leven is? Waarom staat Keats zelfs in levenden lijve voor hem als hij zijn schrijversvriend Alan Hollinghurst opzoekt? En waarom moet de verteller ineens aan Menno Wigman denken?

In Schoonheidsdrift verbindt Arie Storm op aangrijpende en geestige wijze twee steden en twee tijden met elkaar – Amsterdam en Londen, het begin van de negentiende en van de eenentwintigste eeuw. Proza wordt poëzie en poëzie wordt proza.


Arie Storm schreef met Schoonheidsdrift zijn twaalfde roman. Zijn vorige boeken, List en leed en Het horrortheater van de Nederlandse literatuur, verschenen in 2019 en werden alom geprezen.

Ook interessant



‘Land van het grote sterven’ en ‘Als Rusland wint’•••• in NRC

‘Land van het grote sterven’ en ‘Als Rusland wint’•••• in NRC

Land van het grote sterven van Joris van Bladel en Als Rusland wint van Carlo Masala ontvingen •••• in NRC. Afgelopen week verscheen er in NRC een stuk geschreven door…

Lees verder >
‘Het huis met de palm’ van Esther Verhoef op nummer 1 in de Bestseller 60

‘Het huis met de palm’ van Esther Verhoef op nummer 1 in de Bestseller 60

De nieuwe thriller van Esther Verhoef, Het huis met de palm, is vandaag binnengekomen op nummer 1 in de Bestseller 60 – de officiële lijst van bestverkochte boeken in Nederland.…

Lees verder >
•••• in NRC voor ‘De actualiteit van het archaïsche’ van Gabriël van de Brink

•••• in NRC voor ‘De actualiteit van het archaïsche’ van Gabriël van de Brink

Vorige week ontving De actualiteit van het archaïsche van Gabriël van den Brink •••• in NRC. In De actualiteit van het archaïsche schetst Van den Brink een filosofisch doordacht beeld…

Lees verder >
‘Als Rusland wint’ besproken in de media

‘Als Rusland wint’ besproken in de media

Gisteren verscheen bij uitgeverij Prometheus het nieuwe boek van hoogleraar internationale politiek Carlo Masala: Als Rusland wint. Een scenario. In dit compacte, maar scherpe boek schetst Masala een hypothetisch toekomstbeeld.…

Lees verder >
Emma Zuiderveen door LINDA geïnterviewd over debuutroman ‘De rest is naakt’

Emma Zuiderveen door LINDA geïnterviewd over debuutroman ‘De rest is naakt’

Dinsdag 1 april verscheen bij uitgeverij Prometheus de debuutroman De rest is naakt van Emma Zuiderveen. In haar roman onderzoekt Zuiderveen wat er kan gebeuren als je weigert je verdriet…

Lees verder >
‘ReinAard’ van Tom Lanoye ontvangt lovende recensies

‘ReinAard’ van Tom Lanoye ontvangt lovende recensies

Vorige week verscheen ReinAard, een fantastische moderne hervertelling van Van den vos Reynaerde door Tom Lanoye. De pers reageerde enthousiast op deze langverwachte publicatie en inmiddels verschenen er al tal…

Lees verder >
Nieuwe thriller ‘Het huis met de palm’ van Esther Verhoef verschenen

Nieuwe thriller ‘Het huis met de palm’ van Esther Verhoef verschenen

Vandaag is de langverwachte thriller Het huis met de palm van Esther Verhoef verschenen. Dit nagelbijtend spannende verhaal speelt zich af in mondain Amsterdam-Zuid, een vervallen Frans jachtslot en zonovergoten…

Lees verder >
‘Zwarte september’ van Sandro Veronesi besproken in de Volkskrant en **** in De Standaard

‘Zwarte september’ van Sandro Veronesi besproken in de Volkskrant en **** in De Standaard

Zwarte september, de nieuwe roman van Sandro Veronesi, verscheen op vrijdag 7 maart. De roman neemt je mee naar het Italië in de zomer van 1972. Vorige week werd Zwarte…

Lees verder >